Utomhuspedagogik är vår profilering.

Arkiv

» augusti 2016 (1)
» november 2015 (1)
» oktober 2015 (2)
» augusti 2015 (1)
» augusti 2014 (1)
» augusti 2013 (1)
» augusti 2012 (1)
» december 2011 (1)
» oktober 2010 (1)
» augusti 2009 (1)
» juni 2009 (1)

visar: alla inlägg

tisdag 4 september

Klädtips för utomhuspedagogik ...

 

Klädtips för utomhuspedagogik

 

Barn ska vara klädda så att de kan lätt röra på sig. En gammal regel säger att först ska du klä på barnet i lika många lager som du själv och sen ta av hälften. Små barn som har svårt att röra sig för att de just lärt sig gå får inte hindras av tjocka kläder, för då blir de stillastående och fryser.

 

  • Bomullskläder närmast kroppen suger åt sig kroppens fukt och stannar där. Vilket gör att ett barn som svettas fryser rätt snart.
  • Ullfibrer och konstfibrer transporterar fukt bättre än bomull, svettiga barn- får bort fukten och frysande barn behåller värmen.
  • 2 par vantar att byta med och gärna ett par galonvantar.
  • Se till att det finns reservkläder så som: 3par byxor, 3 par strumpor, 2 par trosor/kalsonger, 3 tröjor både lång ärm och kort ärm, långkalsonger eller strumpbyxor, en tjock tröja, ett par sockor att sova i eller ha i stövlarna. Gummistövlar, joggingskor eller vinterskor.

 

 

 

Det är nödvändigt att vara utomhus för våra hjärnor skall stimuleras av det flöde ljud, ljus, former och färger som naturen bjuder på Vi behöver de stimuli för vår hörsel, vår syn och vår hud som finns utomhus i fågelsång och vindsus, solreflexer och skuggor, fukt och dimma och färgupplevelser bland blommor och insekter. Våra hjärncellers tillväxt är beroende av denna särskilda stimulans som naturen erbjuder.  

David Ingvar, Hjärnforskare, F. 19

Permalänk

Visar 1 av 15 inlägg    nästa» sista»
 
stäng